EDI (Electronic Data Interchange) neboli elektronická výměna dat je moderní a spolehlivý způsob přenosu obchodních dokladů mezi jednotlivými společnostmi. Zjednodušeně řečeno se jedná o výměnu dat mezi počítači dvou subjektů - např. dodavatelem a obchdoním řetězcem. Elektronická komunikace plně nahrazuje výměnu papírových dokladů, jakými jsou faktury, dodací listy, objednávky a jiné. U mnoha firem je EDI doslova nezbytným nástrojem v podnikání vzhledem k vysokému počtu obchodních dokumentů (např. systémy obchodních řetězců zpracují řádově i miliony dokladů měsíčně).
Elektronická komunikace probíhá automaticky, nevznikají tak chyby při manuálním zadávání dat a odpadá práce s papírovými dokumenty. Výrazně se zrychluje komunikace mezi dodavateli a odběrateli. Dokumenty jsou nezaměnitelné, nezpochybnitelné a vždy velmi snadno dohledatelné. EDI komunikace je šifrovaná, naprosto bezpečná a šetří firmě nejen čas, ale i finanční náklady.
EDI využívají obchodní společnosti napříč obory. Nejčastěji se s ním setkáváme v dodavatelsko-odběratelských vztazích, například při komunikaci řetězců a jejich dodavatelů. Edi komunikace má však bohaté uplatnění také v bankovním sektoru, zdravotnictví či státní správě.
Proč používat EDI
V dnešní době již většina společností (dodavatelů i odběratelů) využívá k výměně obchodních dokladů EDI komunikaci, šetří tím čas i náklady. S některými odběrateli lze komunikovat dokonce pouze prostřednictvím EDI. Specifická je v tomto směru například automobilová výroba, kde je nutné dodávat veškeré díly “Just in time” a tak i výměna dokladů musí probíhat velmi rychle. Stejně tak obchodní řetězce vyžadují maximální pokrytí EDI se svými dodavateli. Obchodovat s partnery, kteří využívají EDI komunikaci, je pro mnoho firem obchodně výhodnější.
Jak zavést EDI
V případě, že se rozhodnete zavést EDI ve Vaší společnosti, provedeme Vás celým procesem od výběru vhodného řešení, přes realizaci až po úspěšné spuštění EDI komunikace. V každé společnosti se jednotlivé fáze mohou lišit, proto vždy postupujeme individuálně. U menších firem na počátku většinou postačí pro spuštění EDI běžný počítač s připojením k internetu. Další už záleží na konkrétním rozsahu řešení a systému zákazníka.
Jednotlivé kroky k zavedení EDI
-
Seznámení s informačním systémem zákazníka, zjištění požadavků a očekávání, nabídka a následný výběr řešení
-
Představení průběhu realizace, navržení vhodných termínů
-
Zajištění identifikace zákazníka - GLN
-
Příprava informačního systému zákazníka pro propojení s EDI systémem
-
Nastavení EDI komunikace
-
Otestování provozu EDI komunikace, konečné doladění a předání systému
-
Zahájení provozu EDI komunikace
Časová náročnost zavedení EDI se vždy odvíjí od vybraného řešení u jednotlivých zákazníků (např. u menších firem vyžadujících spojení jen s několika partnery může být řešení nasazeno v řádu několika dní).
Rádi Vám představíme modelovou situaci realizace EDI řešení od počáteční analýzy systému na straně zákazníka až po úspěšně zavedenou službu či produkt. Vysvětlíme případné nejasnosti a ukážeme přínos pro Vaši firmu.
"Spokojenost zákazníků je pro nás vždy na prvním místě. Kvalitní a spolehlivé EDI řešení se pro Vás stane přínosem a pomůže Vám ušetřit čas i finanční náklady."